De UTA initiatieven dragen bij aan de ontwikkeling van vakmensen: hen ondersteunen bij een leven lang ontwikkelen en bij het overstappen en het digitaal vaardig worden en blijven. Deze vakmensen leren voor een vak/beroep of ontwikkelen zich binnen een vak/beroep. Wat is er al bekend over (wat helpend is bij) het leren en ontwikkelen voor een vak/beroep?
- Leeromgevingen:
We vinden elkaar in de uitdagingen die spelen wanneer we vorm geven aan leren en ontwikkelen. De praktijk vraagt om korte, snelle, laagdrempelige vormen van leren. Van belang vindt men ook dat het op of nabij de werkplek is en het liefst niet alleen maar achter je scherm, maar ook samen. Ook uit onderzoek blijkt dat het verbinden van leren en werken van belang is. Bij het ontwerpen van leeromgevingen kunnen de ontwerpperspectieven helpen: inhoudelijke, ruimtelijke, instrumentele, temporele en sociale elementen van de leeromgeving. Deze dragen er gezamenlijk toe bij dat lerenden zich kunnen ontwikkelen in de leeromgeving. Lees hier meer op de website van Canon beroepsonderwijs
- Begeleiden en beoordelen op de werkplek:
Leren op de werkplek, als student of als professional, is waardevol. Ondanks dat een werkplek niet primair ontworpen is als een leeromgeving, biedt het veel mogelijkheden voor ontwikkeling. Begeleiden op de werkplek ondersteunt het leren. Lees hier meer over welke processen plaatsvinden en hoe deze processen eruit zien: https://www.onderwijskennis.nl/kennisbank/bewuste-en-doelgerichte-aanpak-in-het-begeleiden-op-de-werkplek
Er is een samenspel tussen begeleiden en beoordelen van het leren, daarover lees je hier meer: https://www.onderwijskennis.nl/themas/begeleiden-en-beoordelen-van-studenten-op-de-werkplek
- Leerprocessen:
Het zorgvuldig vorm geven aan een leeromgeving en daarbinnen de begeleiding en beoordeling, kan helpen om de gewenste interactie en daarmee de leer- en werkprocessen uit te lokken. Echter, het leren is niet maakbaar: of mensen daadwerkelijk leren is aan henzelf. Om het leren voor een vak/beroep beter te begrijpen, bieden drie begrippen houvast: context maken, betekenis geven en ingroeien. Daarover lees je hier meer: https://www.onderwijskennis.nl/themas/leren-voor-en-tijdens-het-beroep.
Wanneer begeleiders zicht hebben op leerprocessen van lerenden, kunnen zij leren ook gerichter ontlokken door het ontwerp van de leeromgeving en de begeleiding daarbinnen. Wanneer je weet hoe leren verloopt, kan je je handelen meer geïnformeerd sturen.