EN

You are leaving our website and will be forwarded to the international website for the Utrecht Region. Via this website, our Team International helps foreign businesses expand to Utrecht Region. By following this link you will be forwarded to this external website: https://invest.utrechtregion.com


Go to invest.utrechtregion.com
Home

Studenten aan de slag met uitdagingen menselijk kapitaal in de zorg

Talloze bedrijven zoeken op dit moment naar nieuw personeel, maar de nood wordt misschien wel het hardst gevoeld in de zorg waar professionals kampen met hoge werkdruk, uitval en een tekort aan nieuwe collega’s. Via de Future of Work hub, kwam de Utrecht Talent Alliantie in contact met studenten sociologie aan de Universiteit Utrecht. Die kregen de opdracht oplossingen te bedenken voor de human capital uitdagingen in de zorg.

Artikel Universiteit Utrecht, verschenen op 1 december 2021

“Waarom we studenten hiervoor inschakelen? We hoopten op frisse ideeën, en die hebben we ook gezien en gekregen, vertelt Joyce Oomen, coördinator van de Utrecht Talent Alliantie.  “Studenten kunnen adviseren vanuit hun universitaire kennis, maar verzanden nog niet zo snel in ‘dat hebben we al geprobeerd’ of ‘dat is praktisch niet haalbaar’. Nieuwe ideeën zijn hard nodig.”

De alliantie heeft als taak om vraag en aanbod van werk in de regio Utrecht, beter op elkaar te laten aansluiten. Bijvoorbeeld door mensen te helpen overstappen naar beroepen met tekorten en met groeipotentie. Daarnaast investeren ze in Leven Lang Leren en in een digitaal vaardige beroepsbevolking.

Samenwerken, creatief denken

Via Thomas Martens, manager van de Future of Work hub van de Universiteit Utrecht, kwam de alliantie in contact met studenten sociologie. “Ze volgen het masterprogramma Contemporary Social Problems en moeten als academisch professional ook leren werken met een opdrachtgever uit de maatschappij”, legt Martens uit. “In groepjes van ongeveer zes studenten werken ze zes weken lang samen. Ze moeten vanuit de theorie een vraagstuk benaderen, dit doen ze in eerste instantie vaak vanuit hun eigen discipline, sociologie, maar we hebben ze ook uitgedaagd om over die grens heen te kijken, bij psychologie, bij human resource management en andere relevante vakgebieden.”

“Onze studenten moeten als academisch professional ook leren werken met een opdrachtgever uit de maatschappij” 

Thomas Martens | Future of Work hub, Universiteit Utrecht

“In dit specifieke geval moesten ze ook echt een product bedenken, dat wetenschappelijk onderbouwen, creatief denken, samenwerken en uiteraard het eindproduct ook goed weten te presenteren aan de opdrachtgever. Die geeft feedback en vervolgens kunnen de studenten daarmee hun plan nog aanscherpen of uitbreiden.”

Zachte landing nieuwe medewerkers

Joyce Oomen, van de Utrecht Talent Alliantie: “Er was één groepje dat zich helemaal had gefocust op het voorkomen van “vroeg verloop” van mensen die in zorg gaan werken. Het feit dat nieuwe collega’s afhaken omdat de baan toch niet uitpakt zoals ze gehoopt hadden.”

“De studenten hadden bedacht dat nieuwe medewerkers een “soft landing” nodig hadden: betere opvang door collega’s, een beter inwerkproces, een realistisch verwachtingspatroon van de baan, meer aandacht voor dit alles. Ik vond dat een heel goed idee en de oplossingsrichting was goed doordacht. Ze hadden er een bruikbaar boekje voor gemaakt voor een werkgever.”

“Ik was sowieso wel onder de indruk van meerdere groepjes studenten. Ze konden professioneel presenteren, kwamen met posters, folders, boekjes en heldere uitleg. Ze hadden de vraag grondig aangepakt. Ik denk dat ik één of twee van de ideeën uit dit project onder de aandacht breng van werkgeversvereniging Utrechtzorg. Natuurlijk zijn er ook altijd wel punten die beter kunnen. Studenten bedenken soms hele mooie plannen: maar wat kost het om uit te voeren? Gaat dit niet ten koste van de productiviteit van medewerkers? Al bij al ben ik blij met de resultaten uit dit project.”

“Ik breng ideeën van studenten onder de aandacht van werkgeversvereniging Utrechtzorg. Er zitten goede dingen bij.”

Joyce Oomen | Utrecht Talent Alliantie

De studenten: ‘Dit was uitdagend’

Andrada Stan, Merijn Zomer en Jill van Hennik hebben als masterstudenten meegewerkt aan het product van de “soft landing” om vroege uitval van zorgmedewerkers te voorkomen. Andrada vertelt: “Thomas Martens heeft ons, na een goede start van ons idee, uitgedaagd om nog dieper te duiken in wat de klant nodig had. Wat zou het kosten om ons plan uit te voeren in een zorgorganisatie? Hoeveel mensen heb je daarvoor nodig? Wie zou dit moeten gaan uitvoeren?” Andrada: “Niet eenvoudig, want dat verschilt misschien wel heel erg naargelang het type organisatie. We hebben in ieder geval wel een een kosten-baten analyse kunnen maken en een analsyse van mogelijke valkuilen.”

Merijn: “Ik ben daar toen in ons groepje mee aan de slag gegaan. Ook met een inschatting van de kosten in verhouding tot de bedrijfsomzet. We hebben de opdrachtgever ook een methode gegeven om dit nieuwe beleid na een tijdje te evalueren: om te weten of het werkt.” Andrada vult aan: “Alles wetenschappelijk onderbouwd. Het leuke aan onze insteek vond ik ook dat deels ook is gebaseerd op onze eigen prille werkervaringen op de arbeidsmarkt. Het gebeurt mensen zo vaak dat ze reageren op een vacature en pas tijdens het sollicitatieproces of erger nog: pas tijdens het inwerken erachter komen dat de baan heel anders is dan wat ze vooraf gedacht hadden.”

Jill: “Ik heb eerder gewerkt met ‘echte’ stakeholders, maar elke case is uniek. Zo was ook deze ervaring erg interessant en vooral uitdagend! Het probleem van vroege uitval onder zorgmedewerkers is een complex fenomeen om een oplossing voor te bedenken in twee maanden. Natuurlijk hield dat ons niet tegen om er helemaal in te duiken.” Merijn “Voor mij was het wel nieuw. In mijn universitaire bachelor zaten dit soort opdrachten niet. Ik vond het heel waardevol om meerdere stakeholders te horen en te zien.

De drie sociologen in spe denken dat arbeidsmarktvraagstukken nog vaker zullen terugkomen in hun toekomstige werk. In een vergrijzende samenleving zullen personeelstekorten en snel verloop een vaak terugkerende kwestie zijn. Sociologen kunnen helpen bij dit soort vraagstukken.

Waardevolle feedback

Lute Bos, docent sociologie aan de Universiteit Utrecht, begeleide de opdracht. Hij ziet de grote waarde van een concreet vraagstuk van een maatschappelijke opdrachtgever. “Het levert de studenten én mij als docent extra plezier op, omdat ik inderdaad weet dat dit niet om een fictieve casus gaat, maar daadwerkelijk gebruikt kan worden.”

“De meerwaarde zit ook zeker bij het feedbackmoment dat studenten hadden. Tijdens dit moment presenteerden studenten hun product aan de Utrecht Talent Alliantie. Je merkt dat de feedback die vanuit de opdrachtgever komt zich veel meer richt op de praktische uitvoerbaarheid, terwijl je als docent toch snel wat meer op de theoretische onderbouwing focust. Een mooie combinatie van onderwijs en praktijk!”

“De opdrachtgever richt op de praktische uitvoerbaarheid, ik als docent toch wat meer op de theoretische onderbouwing. Een mooie combinatie!”

Lute Bos | Docent Sociologie

Sommige producten/ideeën hebben volgens Bos zeker potentie om verder onderzocht te worden. Hij kon de ideeën van de studenten overigens ook zelf aan de praktijk toetsen, want hij werkt naast zijn baan de Universiteit Utrecht ook als invaller op een woonlocatie voor mensen met een lichte verstandelijke beperking.

“Toen ik er drie jaar geleden begon, was er een stabiel team met weinig uitstroom en zodra er een vacature was, werd die snel gevuld. Nu zie je dat vacatures lang open blijven staan en er veel diensten moeten worden ingevuld met (dure) flexwerkers, met zzp’ers en moeten vaste collega’s meer diensten werken, wat weer burn-out klachten tot gevolg heeft. Dat er iets moet gebeuren om het aantal zorgmedewerkers te vergroten en de werkdruk te verlichten is duidelijk.”

Instituties voor Open Samenlevingen

Het strategisch onderzoeksthema Instituties voor Open Samenlevingen van de Universiteit Utrecht wil naast onderzoek op het gebied van de toekomst van werk, ook aandacht besteden aan onderwijs. Deze opdracht voor studenten sluit daarbij aan: een combinatie van onderzoek, onderwijs én samenwerking met een maatschappelijke partner, om samen oplossingen te bedenken. De Future of Work hub maakt onderdeel uit van Instituties voor Open Samenlevingen.