EN

You are leaving our website and will be forwarded to the international website for the Utrecht Region. Via this website, our Team International helps foreign businesses expand to Utrecht Region. By following this link you will be forwarded to this external website: https://invest.utrechtregion.com


Go to invest.utrechtregion.com

Hoe corona talentwerving beïnvloedt

Voor de één is het een regelrechte ramp, een ander kan zich niets anders meer voorstellen. Thuiswerken. Zo’n zeventig procent van de Nederlandse bedrijven geeft aan dat er ook na de crisis meer zal worden thuisgewerkt, blijkt uit een tussenrapportage van de Nederlandse Innovatie Monitor 2020. Maar hoe gaan bedrijven dit organiseren? Eerder keken we al wat dit betekent voor de werkplek van de toekomst. Vandaag kijken we hoe werknemers zich vanuit huis kunnen blijven ontwikkelen. En hoe bedrijven ook op afstand talent werven.

30 juli 2020 5 min

Felix Hermsen, co-founder van de Utrechtse HR-start-up Neurolytics helpt bedrijven met het vinden en selecteren van talent dat past binnen een bedrijfscultuur. Dit doen zij met een wetenschappelijk ontwikkelde video-analyse tool. “Potentiële werknemers doen een video-assessment waarbij ze een bedrijfsvideo bekijken, interviewvragen beantwoorden en cognitieve taken uitvoeren. Terwijl ze hiermee bezig zijn analyseert de video-software hun gedrag en haalt informatie uit het gezicht. Hiermee worden soft-skills als stressbestendigheid, motivatie en match met de bedrijfscultuur gemeten. Al deze informatie wordt gebruikt om een kandidaat te vinden die het beste bij de cultuur van het bedrijf past en er hierdoor langer blijft werken.”
Hermsen benadrukt dat de wetenschappelijke onderbouwing van het product erg belangrijk is. “Zo’n drie jaar geleden zijn we hiermee gestart en we blijven continu onderzoek doen samen met Universiteit Utrecht. We zijn constant bezig met het verbeteren van onze methode en het toepassen van de laatste inzichten uit de wetenschap. Onze methode is wetenschappelijk gevalideerd en we werken samen met bedrijven om hen verder te helpen het recruitmentproces te digitaliseren”, legt Hermsen uit.

Iets over zichzelf leren

Neurolytics is er niet alleen om bedrijven aan de beste match te helpen, maar de start-up geeft kandidaten ook gericht feedback. Hermsen: “We willen talent verder helpen, het komt nog te vaak voor dat ze ergens solliciteren en vervolgens nooit meer iets horen. Daar leer je niets van. Als het geen match is, geven we kandidaten dieper inzicht waarom ze niet bij een bepaalde bedrijfscultuur passen. Ook geven we aan waar ze dan wél zouden passen. Hierdoor leren ze iets over zichzelf en geven wij ze concrete vragen mee die ze kunnen stellen in toekomstige interviews. Zo gaan ze niet ergens aan de slag waar ze niet gelukkig worden.”
Hermsen denkt dat werknemers niet snel meer 40 uur op kantoor gaan werken na de coronacrisis. “Bedrijven zoeken naar een balans tussen op afstand werken en naar kantoor gaan. Maar corona heeft de wereld wel veranderd. Waar er voorheen angst was om over te stappen naar digitale processen, zien bedrijven nu – noodgedwongen – dat het prima werkt. Hierdoor gaat de omslag sneller.”
Dat merkt Hermsen ook aan het toenemende aantal aanvragen dat Neurolytics binnenkrijgt sinds de virusuitbraak. Volgens de oprichter biedt dit kansen voor de toekomst: “Ons hoofddoel is mensen gelukkig maken, op dit moment ligt de focus op recruitment. Hier valt nog zoveel winst te behalen. We willen beter weten welke kandidaten succesvol worden om uitval te voorkomen. Maar ook zorgen dat het proces objectief en unbiased verloopt om diversiteit en inclusiviteit te stimuleren. We merken dat bedrijven dit steeds belangrijker vinden.”

Minder fysieke werkcontacten

Hermsen denkt dat het belangrijk is om te weten wie in je organisatie past. “Zeker als je op afstand recruit. Maar ook om te kunnen analyseren hoe iemand mentaal in de wedstrijd zit. Dit zijn aspecten die steeds belangrijker worden als we minder fysieke werkcontacten hebben en meer op afstand gaan werken.”
Bij DialogueTrainer zien ze ook dat digitale oplossingen een vlucht nemen. De Utrechtse start-up bouwt interactieve gespreksscenario’s waar persoonlijke ontwikkeling en wetenschappelijk onderzoek samenkomen. Co-founder Michiel Hulsbergen hoeft sinds het virus niet meer uit te leggen wat het belang van e-learning is. “De kijk op online leren is compleet veranderd. Een paar maanden geleden gaven bedrijven en opleiders vaak aan dat ze e-learning al gebruikten. Maar ze boden filmpjes of teksten aan over hoe je bijvoorbeeld met agressie om moet gaan. Maar door alleen een filmpje te kijken, breng je kennis nog niet in praktijk. Sinds corona staat de opleidingsvraag veel meer centraal. Waar het gaat om communicatietraining denken bedrijven nu direct aan simulatie en toevallig zijn wij de ervaren partij die dat online kan leveren.”
Al voorafgaand aan zijn studies arbeids- en organisatiepsychologie en bedrijfskunde werkte Hulsbergen als acteur bij gesprekstrainingen. “Ik merkte dat cursisten het vaak spannend vonden om met een acteur te werken. Ook betekenen kosten en de beperkte beschikbaarheid van acteurs, dat maar een beperkt aantal cursisten echt oefent. Toen ben ik gaan nadenken hoe ik dit kon opschalen.”
Beeld: DialogueTrainer

Online oefenen met virtuele medewerker

Binnen de Universiteit van Utrecht ontwikkelde Hulsbergen samen met Johan Jeuring, Jordy van Dortmont en een brede groep anderen een platform gebaseerd op psychologisch onderzoek. Hulsbergen: “Er zijn zo’n 50 tot 70 verschillende soorten professionele gesprekken, met vaste patronen. Van feedback geven, tot aanspreken, delegeren en slecht nieuws brengen. Hier kun je simulaties voor uitwerken. Om dat te doen hebben we interviews met experts en minder ervaren medewerkers in organisaties, gekoppeld met psychologisch onderzoek naar menselijk gedrag en emoties.”
Op het platform trainen managers bijvoorbeeld een slechtnieuwsgesprek met een virtuele medewerker die niet goed presteert. Bij iedere keuze die de manager in het gesprek maakt, reageert de virtuele medewerker. “Wat je in zo’n gesprek vaak ziet is dat mensen conflictvermijdend te werk gaan. Ze geven het nieuws liever niet te duidelijk of verzachten het, om te voorkomen dat de ander boos wordt. In een simulatie leren ze wat daarvan het – ongewenste – effect is. Als ze het nieuws wel brengen, leren ze de eventuele boosheid niet vermijden, maar leren ze juist hiermee om te gaan.”
“Als je dit met een acteur traint is oefenen extra lastig, omdat je voor de ogen van de groep geen fouten wilt maken. Een online leeromgeving maakt het mogelijk om veel meer te experimenteren met verschillende benaderingen, waarna één benadering voor de hand ligt. Deelnemers bouwen daarmee overtuiging op voor een effectieve aanpak.”

Kansen voor de toekomst

Nu door de coronacrisis steeds meer bedrijven het belang van e-learning inzien, heeft Hulsbergen het alleen maar drukker gekregen. “Ik ben niet alleen bezig met mijn rol als ceo, maar besteed ook weer meer tijd aan productie; het schrijven van simulaties. De afnemende reistijd levert daar ook ruimte op. Wel betekent dat ook voor mij dat ik meer moet letten op de balans tussen werk en privé. Maar dat is misschien ook wel een van de gevolgen van leuk werk hebben”, lacht Hulsbergen.
Op de vraag of hier kansen voor DialogueTrainer liggen, antwoordt hij voorzichtig bevestigend: “Ik denk dat voor veel bedrijven nuttig zou zijn om rekening te houden met motivatie en werk-privé balans van medewerkers. Maar op dit thema hebben wij nog geen aanvragen gekregen. Waarschijnlijk ook omdat organisaties in crisistijd andere uitdagingen prioriteit geven, boven ‘mensen trainen in nee verkopen’. Dat is juist wél een kwestie van communicatietraining. Indirect is het dus zeker een thema waar we ons mee bezighouden, met bijvoorbeeld pakketten rond samenwerking. Ook de ‘nieuwe gesprekken’ die we door corona moeten voeren, zoals iemand wijzen op de 1,5m afstand, daar bouwen wij simulaties voor.”

Innovation Origins

Dit artikel is verschenen op Innovation Origins, geschreven door Milan Lenters. Innovation Origins is een onafhankelijk nieuwsplatform.

Lees hier het originele artikel:
Hoe corona talentwerving beïnvloedt – Innovation Origins